Vi anbefaler
 
Blogs
Fokus på foto Game Pro GPS-bloggen PC World Insider Webhotel-bloggen Webworld Windows-bloggen Notesbloggen
Hvis du vil skrive en kommentar til et indlæg, skal du være logget ind.

Du kan logge ind eller oprette en ny brugerkonto her.
 
Bruger log ind
Nyhedsbreve og RSS
 
Samarbejdspartnere
 

Microsoft: Nu får du gratis antivirus på dansk

Microsoft Security Essentials.jpg
Microsoft Security Essentials er snart klar på dansk. Programmet har været ude i en engelsk version siden oktober 2009. Dette billede stammer fra netop denne udgave. Klik for større billede.
Microsoft blogger:
Trusselsbilledet for dagens pc-brugere er i fortsat udvikling. Derfor arbejder vi i Microsoft aktivt på at holde brugernes pc beskyttet, så de får en sikker og behagelig Windows-oplevelse.

Fra opbygningen af produkter, der er mere robuste til at modstå angreb, til at levere løsninger der er udviklet til at hjælpe med at rense computeren, hvis uheldet er ude.

Vi ser det som vores forpligtigelse at forsyne forbrugerne med vedvarende beskyttelse mod nye og eksisterende trusler.

Derfor er vi superglade for at annoncere lanceringen af Microsoft Security Essentials (MSE) på det danske marked. MSE er Microsofts nye gratis antivirus/anti-malware-program, som vi glæder os til at sikre de danske brugere af Windows med fra den 17. februar 2010.

Hvorfor sender vi så et antivirusprogram på gaden? Det gør vi for at adressere forbrugernes krav om kvalitets anti-malware beskyttelse, der er let at få fat i, og som samtidig ikke sænker computerens ydeevne. MSE beskytter mod trusler, herunder virus, spyware, rootkits og trojanske heste.

Og fordi MSE tilbydes direkte fra Microsoft, kan forbrugerne have tillid til, at den software, de henter, er helt legitim og pålidelig.

MSE er et basalt antivirus-program, som lever et stille liv på pc'en, og som Microsoft stiller til rådighed for forbrugere, der har ægte Windows pc'er.

1. Sikkerhed du kan stole på:
Med stigende malware-angreb både i antal og alvor og den stigende forekomst af upålideligt sikkerhedssoftware er kvalitets-anti-malware-beskyttelse leveret fra en pålidelig kilde et "must-have" til dagens pc-brugere. Med MSE kan forbrugerne føle sig sikre, vel vidende at deres pc er beskyttet mod virus, spyware og anden skadelig software.

Brugere af MSE opnår:
Beskyttelse i realtid. MSE bruger realtidsbeskyttelse til at imødegå potentielle trusler, inden de nogensinde har lejlighed til at blive et problem.

Dynamisk signatur-tjeneste. Foruden at udnytte daglige signatur downloads er MSE i stand til at validere mistænkelige filer mod nyligt identificerede malware i nær realtid ved at forespørge vores Dynamisk Signatur tjeneste.

Rootkit beskyttelse. MSE indeholder en række nye og forbedrede teknologier til at give yderligere forsvar mod rootkits og andre aggressive trusler.

Omdømme Service. Microsoft forstår, hvor frustrerende det ville være at have sikkerheds-software, der opfatter legitime programmer som malware, så MSE benytter en robust omdømme-tjeneste til at støtte identifikationen af legitim software.

2. Let at komme i gang med, let at bruge:
Gratis. Fordi MSE er gratis, er der ingen langvarig registreringsproces.

Direkte download. MSE er let at få fat i online direkte fra Microsoft, og det betyder, at forbrugerne kan have tillid til, at de henter kvalitets anti-malware beskyttelse fra en pålidelig kilde.

Ingen prøveversioner, konverteringer eller fornyelser. Forbrugerne kan i nogen tilfælde hente "prøveversioner" og årlige fornyelser og tro, at de har ajourført antivirusbeskyttelse, når deres abonnementer faktisk er udløbet og dermed bringer deres pc i fare. Med MSE kan forbrugerne hente softwaren uden en tung registreringsproces og slippe for besværet med årlige fornyelser.

Up to date. MSE opdateres automatisk for at sikre, at signaturer, anti-malware-motoren og programmet altid er opdateret med de seneste fremskridt.

Intuitiv brugergrænseflade. Der er ikke behov for gætværk for at se, om computeren er sikker. Når der er et problem, der kræver brugerens opmærksomhed, vises en handlingsknap eller meddelelse i en fremtrædende placering med forslag til handling, hvilket gør det let for forbrugerne at løse problemet med kun ét klik.

3. Beskyttelse uden at forstyrre:
MSE er udviklet til at køre roligt og effektivt i baggrunden, så forbrugerne kan bruge deres Windows-baserede pc på den måde, de ønsker - uden at bekymre sig om afbrydelser, pop op-vinduer, eller om det reducerer systemets ydeevne. For at holde pc'en beskyttet, uden at overbebyrde systemressourcer, indeholder MSE følgende funktioner:

Let design. Fordi MSE er et basalt anti-malware-program, bærer det ikke vægten af en komplet suite og har en meget mindre downloadstørrelse, samt afsætter kun et beskedent fodaftryk på harddisken.

CPU-begrænsning. CPU-begrænsning sikrer, at systemet forbliver lydhør over for de opgaver, brugeren gerne vil kunne udføre, såsom åbning af filer eller browservinduer, indlæse søgeresultater og så videre.

Planlagte scanninger. Scanninger og opdateringer er planlagt til at køre, når computeren i øvrigt er inaktiv.

Smart cache-lagring og aktiv hukommelses-swapping. Signaturer, der ikke er i brug, fylder ikke i den tilgængelige hukommelse, hvilket gør MSE venligere mod ældre pc'er samt mindre computere som eksempelvis netbooks.

Microsoft Security Essentials er allerede godt modtaget på andre markeder, så vi glæder os til den 17. februar. Hvad siger du, hvordan beskytter du din pc?


Læs mere om: Microsoft, Windows
Kommentarer
  Anmeld kommentár = Anmeld kommentár

Anmeld kommentár Skrevet d. 10. februar 2010 kl. 12:26 af michael olsen
Min pc er pakket ind i sølvfolie og jeg har selv en folie-hat på, der beskytter mig imod den grumme virkelighed udenfor

Anmeld kommentár Skrevet d. 10. februar 2010 kl. 12:31 af michael olsen
nå ja, jeg kører også Kaspersky internet suite der tillader mig total kontrol over programmer og firewall og desuden har en fremragende antivirus/rootkit service.

MSE har jeg dog luret lidt på, men som jeg forstår det, så er det bl.a. bygget op omkring jeres defender som jeg ikke er benovet over - rent sikkerhedsmæssigt.
Jeg kigger med ved sidelinjen og hvis MSE kan fremvise gode resultater i fremtidige virus test, så prøver jeg det når mit nuværende abon. udløber..
Anmeld kommentár Skrevet d. 10. februar 2010 kl. 12:53 af Mortimer Liebman
@ Michael,

De gode resultater kan vi allerde fremvise

MSE har fået:
Westcoastlabs checkmark. http://www.westcoastlabs.com/ (...), ICSA labs certificering http://www.icsalabs.com/ (...), VB 100 award http://www.virusbtn.com/ (...)

Desuden kan jeg da nævne, at mere end 50.000 danskere har omgået den regions begrænsning vi har haft, og har downloaded Microsof Security Essentials fra vores amerikanske website.

Så jeg håber da du vil give den en chance, når den lander på næste onsdag omkring klokken 21:00.

Mvh.

Mortimer Liebman
Anmeld kommentár Skrevet d. 10. februar 2010 kl. 13:08 af Michael Kjær
Har "omgået" og prøvet US versionen og bryder mig ikke om, at MSE bare ændrer mine indstillinger MHT sikkerhedscenter, Update og Defender UDEN min viden. Desuden er den lidt af en "ressurcehog", bruger mere CPU/RAM end min nuværende løsning. På plussiden er det dejligt, den ikke er "overlæsset" med funktioner og indstillinger. Måske jeg prøver en senere version
Anmeld kommentár Skrevet d. 10. februar 2010 kl. 13:47 af Søren Møller
Jeg har kørt med MSE i "test miljø, på vista, og Windows7, og jeg vil sige at det er det bedste gratis antivirus program jeg har prøvet, ingen dumme popups, næsten ingen cpu eller ram forbrug.
Anmeld kommentár Skrevet d. 10. februar 2010 kl. 13:52 af Klaus Andersen (3)
Dette program er et scoop og fungerer PERFEKT, i forhold til mine tidliger Norton og AVG programmer.

Bævl med de kommentarer der er kommet, glem alt om AVG, Norton og andre antivirus programmer, dette spiller MAX....
Programmet ændrer ikke en disse på update eller defender eller andet.
Jeg har nu kørt programmet siden det kom frem og det spiller 110%, hvilket også bekræftes af uafhængige tests, programmet finder flere vira end andre produkter, det er dokumenteret.

TEST af 16 forskellige Antivirus/firewall programmer

http://www.av-comparatives.org/ (...)

Det får min VARMESTE ANBEFALING.
Anmeld kommentár Skrevet d. 10. februar 2010 kl. 14:05 af Michael Kjær
Det er dig der vrøvler Klaus Andersen. Du kører sandsynligvis med standard indstillinger. Det gør jeg IKKE og MSE resetter til standardindstillinger. Altså Defender aktiveret og Update sat til autoopdatering. Jeg kører kun med besked om tilgængelige opdateringer, så jeg har kontrol over hvilke opdateringer, der bliver indstalleret
Anmeld kommentár Skrevet d. 10. februar 2010 kl. 14:18 af Johannes Aagaard
Jeg er også en af dem, der har "omgået" regionsbegræsningen og installeret MSE på et par maskiner, og i begyndelsen var jeg faktisk særdeles godt tilfreds med denne ressourcemæssigt slanke sikkerhedsløsning. Men efter nogen tid har jeg oplevet, at MS procesnavnet MpMsEng.exe simpelthen går amok og tvinger maskinerne i knæ i en sådan grad, at det påvirker brugen markant negativt.

Konflikten med en installeret MS Defender har jeg afdækket, og afinstallation af Defender hjalp også i en periode.

Bemærkning: i MS' "MSE Help and How-to", anføres ganske vist, at man netop skal afinstallere "third-party Internet security programs", men mærkværdigvis er MS Defender ikke nævnt. Og her er en del brugere faldet i.
Ref. http://tinyurl.com/ (...)

Jeg vil dog rose GUI'en på MSE, for den er lige præcis, som 95 % af alle brugere ønsker det - enkel og lige til; alt i alt meget perfekt m.h.t. brugervenlighed.
Anmeld kommentár Skrevet d. 10. februar 2010 kl. 21:06 af sir-fiskalot
Nogen der kan se nogen gevinst i at skifte til MSE i stedet for AVG?
Anmeld kommentár Skrevet d. 10. februar 2010 kl. 21:16 af Malthe Høj-Sunesen
Os 50.000 der har MSE installeret allerede - skal vi gøre noget aktivt for at få MSE på dansk?

Skiftede i øvrigt til MSE efter at have læst diverse anbefalinger og test (på en 4 år gammel maskine, og med studiebudget, er MSE det bedste jeg fandt), og er fuldt ud tilfreds. Eneste anke er, at MSE ikke scanner links jeg klikker på. Jeg kan i hvert fald hente EICAR uden at blive stoppet. Dog fanges EICAR med det samme, når først den ligger på maskinen.
Anmeld kommentár Skrevet d. 10. februar 2010 kl. 22:48 af Klaus Andersen (3)
MS Defender er jo ikke supporteret mere, så lad være med at bringe det ind i snakken.


sir-fiskalot :

Se side 24 og side 27, derfor skal du netop skifte fra AVG.

http://www.av-comparatives.org/ (...)
Anmeld kommentár Skrevet d. 11. februar 2010 kl. 01:07 af Johannes Aagaard
At MS Defender ikke supporteres længere, betyder jo ikke, at der ikke er folk, som har det liggende på deres PC. Og vælger de samme at hente MSE, så er der jo netop risiko for, at det konflikter med MS Defender.

Derfor er det relevant at nævne - når nu MS ikke gør det. For ellers går det jo ud over den oplevelse, som brugerne får med MSE.
Anmeld kommentár Skrevet d. 11. februar 2010 kl. 01:54 af Esben Sundgaard
Jeg har også kørt med den amerikanske udgave og jeg synes det køre perfekt! Meget bedre end AVG som jeg kørte med før.
Anmeld kommentár Skrevet d. 11. februar 2010 kl. 08:10 af Mortimer Liebman
@ Malthe Sunesen

Ja, man skal afinstallere MSE på engelsk og geninstallere på dansk, såfremt man ønsker den danske udgave af MSE.

Her er det værd at nævne at man er lige godt beskyttet om man vælger den ene eller den anden. Det er udelukkende et spørgsmål om at matche sproget på ens operativsystem.

Mvh.

Mortimer Liebman
Anmeld kommentár Skrevet d. 14. februar 2010 kl. 20:17 af BMWW
NEJ NEJ NEJ
MSE har en MEGET stort ressourceforbrug! Man kan ikke bare kigge i Task Manager og kigge på hvor meget MSE processen bruger! Det reelle mem. forbrug figurerer ikke hér!
Genstart en "clean" PC og se det samlede mem. forbrug efter et par minutter.
Installer så MSE, genstart og vent igen et par minutter, og se så det samlede mem. forbrug og du vil få et chok. Slam-kode!....det må være Vista teamet som har ansvaret for MSE, haha!
Anmeld kommentár Skrevet d. 15. februar 2010 kl. 09:21 af Lars Jacobsen
@ -bw- hmmm det er ikke mit indtryk - jeg har netop brugt det på mine netbooks fordi det kører meget let.
Anmeld kommentár Skrevet d. 17. februar 2010 kl. 23:08 af Johannes Aagaard
Er der i øvrigt både en 32 og en 64 bit version?
Anmeld kommentár Skrevet d. 17. februar 2010 kl. 23:37 af Mortimer Liebman
Så kan man hente Microsoft Security Essentials på dansk. Hent den her http://www.microsoft.com/ (...)

Mvh.

Mortimer Liebman
Anmeld kommentár Skrevet d. 17. februar 2010 kl. 23:38 af Mortimer Liebman
Mht til 32 og 64 bit er svaret ja!

Mvh.

Mortimer Liebman
Anmeld kommentár Skrevet d. 18. februar 2010 kl. 17:27 af Peter Dragonetti
Her er mine data, før og lige efter MSE - DK er installeret på min komputer:

Installeret på Windows XP proffesional- fuldt opdateret- 1000 MHZ cpu- 512 MB RAM

FØR - 33% RAM i brug- 199MB/170 MB RAM i brug- 340MB fri-, processer 42 forbindelser til internettet 3- Threads 408- Handles 7,909- Cpu 6% i brug

EFTER: 59% RAM i brug- 299MB RAM i brug- 214 MB fri processer 45- forbindelser til internettet 3- Threads 474 Handles 9,157- Cpu 5 %

Efter min mening er det værd at overveje at beholde den.
Skavanker : min Cpu var meget ustabilt efter installationen, men ser nu ud til at være i orden. En af årsagerne var processen fra Microsoft Security Essentials (MSE) der hedder MsMpEng.exe der varierede lige fra 96 % Cpu til 0 Cpu. Det skal sige at lige nu er den nede på 0% Cpu (MsMpEng.exe)

Jeg har brugt til at måle komputerens forskellige ressourcer dette program (Moo0 SystemMonitor):
http://www.moo0.com/ (...)

Programmet kan indstilles til dansk og er i øvrigt gratis

Fortsat god dag :O)
Anmeld kommentár Skrevet d. 19. februar 2010 kl. 09:43 af Mortimer Liebman
Microsoft Security Essentials er midlertidigt utilgængeligt. Vi arbejder på højtryk for at løse problemet og beklager ulejligheden.

Hvis du har spørgsmål kan du skrive til danmark@microsoft.com


Mvh.
Mortimer Liebman
Windows Consumer divisionschef
Anmeld kommentár Skrevet d. 19. februar 2010 kl. 14:40 af John Vedsegaard
Jeg venter nu lige lidt med at installere det, om et par måneder måske, vil lige se hvilke former for respons der kommer fra andre, indtil da bruger jeg PcTools antivirus, som dog sjældent behøver være aktiveret.
Er det lige så nemt at deaktivere MS-antivirus efter behov?
Anmeld kommentár Skrevet d. 19. februar 2010 kl. 14:53 af Mortimer Liebman
Så køre Microsoft Security Essentials igen. Vi beklager fejlen mange gange og håber i vil få glæde af produktet.

Microsoft Security Essentials kan hentes her www.microsoft.dk/mse

Mvh.

Mortimer Liebman
Windows Consumer divisionschef
Anmeld kommentár Skrevet d. 19. februar 2010 kl. 23:01 af dennis7620
MSE har det svært med Win XP Pro. Når MSE installeres, ryddes ikonerne ved uret i proceslinien. Genstart af XP maskinen hjælper ikke, MSE skal afinstalleres for at få ikonerne tilbage igen. Har ingen problemer med Vista og Win7, men XP konflikter af en eller anden grund.
Anmeld kommentár Skrevet d. 20. februar 2010 kl. 10:48 af Bent Nielsen
Jeg synes det er fornuftigt hvad John Vedsegaard skriver med at vente lidt. Jeg installerede programmet på mine 2 maskiner i hjemmet, hvorefter jeg fandt ud af hvad en langsom forbindelse til omverdenen gør ved ens humør, det må være en om'er, der er da noget riv rav ruskende galt, eller også er det bare et forsøg på at få os til at købe Windows 7, for min XP'er må fremover nøjes med Avast i den gratis udgave, den har virket i flere år, og den er meget letere i fodaftrykket en den nye fra Microsoft.
mvh

Bent Nielsen
Anmeld kommentár Skrevet d. 24. februar 2010 kl. 07:29 af Ole Mortensen
Det nye Danske program,kan (IKKE) opdatere sig selv som den engelske udgave kunne,hvorfor ikke ?
man skal gøre det manuelt.
mvh.
OLE MORTENSEN
Anmeld kommentár Skrevet d. 24. februar 2010 kl. 15:29 af John Vedsegaard
Ja, der kan være mange grunde til at vente lidt, næsten ligesom MS-Operativsystemer, men det er jo også fra samme firma. Se bare på hvor mange "sikkerheds opdateringer" der er, de OS må da have været totalt hullede som en si fra begyndelsen. Så er det jeg bliver bange for at MS-antivirus har samme slags problemmer, alene p.g.a. navnet vil mange hackere og andre idioter gå netop efter den antivirus.
Anmeld kommentár Skrevet d. 5. marts 2010 kl. 19:32 af Malthe Høj-Sunesen
John Vedsegaard, du vrøvler. Microsoft har de mest benyttede styresystemer, derfor finder man flere huller i Windows XP/Vista/7 end i Linux, Unix eller Mac OS. Jeg ved ikke med dig, men hvis jeg skal udnytte et hul, der påvirker X antal mennesker, eller et andet hul i et andet OS, der påvirker 100*X mennesker, så vælger jeg det sidste. Firefox har også flere og flere huller, jo flere mennesker der bruger Firefox. Selvfølgelig er Firefox i dag mere avanceret, end tilbage i version 1, men der er også mange, mange, mange flere mennesker der bruger Firefox i dag.

Du kan ikke skrive et stykke software som et OS uden at efterlade huller, som kan udnyttes. Et citat fra en hacker: "Alt, der er skrevet af mennesker, kan brydes af mennesker."
Anmeld kommentár Skrevet d. 5. marts 2010 kl. 23:22 af John Vedsegaard
Jeg ved godt MS har de mest benyttede styre-systemer, jeg bruger i øvrigt flere forskellige browsere, alt efter hvad jeg vil. FF er meget bedre til at blokere åndsvage reklamer end IE.
Den hacker Malthe Sunesen kender har selvfølgelig ret, men mon ikke hackere først og fremmest vil gå efter MS-antivirus, MS har jo som du siger mange flere brugere, vi får se, JEG bliver ikke blandt de første til at bruge det, men ser tiden an.
Indtil videre bruger jeg Avira Antivir, som fungere ret fint og er svært at få til at gå ned.
Noget andet er sikkerheden omkring FF, der er jo problemmer med plug-ins, som har været publiceret inclusive virus, det er et særdeles stort problem at man i det hele taget kan det.
Én af de løsninger på virus der burde eksistere, kunne være at man skulle betale f.eks. 1 øre pr. sendt mail, hvilket også ville fjerne masser af spam. (den ene øre skal jeg selvfølgelig have:).. Landene burde også have mere kontrol med hvilke websites der er i deres område og der burde ikke være internationale domæner. Søgemaskiner burde også kunne blive bedre til at finde virus på forskellige sites og udelukke dem fra søgninger.
Anmeld kommentár Skrevet d. 24. april 2010 kl. 08:56 af Nevz
Først vil jeg lige aflive den skrøne at MSE ikke har stort CPU og RAM forbrug.Jeg syntes nu ellers godt nok at den tager for sig af resourserne,MEN når det er sagt så ville jeg til enhver tid bruge MSE istedet for AVG free f.eks.Jeg syntes det er en glimrende antivirus,og Microsoft har gjort et fint stykke arbejde denne gang.
Anmeld kommentár Skrevet d. 24. april 2010 kl. 10:38 af John Vedsegaard
Uanset om MSE har stort forbrug af CPU og RAM, de to dele er nok det mest overdimentionerede i dagens computere, så det burde ikke betyde det store - bortset fra et højere strømforbrug.
MS er nok ligeglade med om vi bruger deres eller andre antivirus programmer, da det jo alligevel er gratis.
Det man kan frygte er at MS arbejder hen imod at vi alle skal betale et beløb hver måned for at bruge deres software. I dét tilfælde vil et antivirus program være en naturlig del af et sådant system.

Men de ville tjene kassen på det.
F.eks.
Windows: 20 kr.
Tekstbehandling: 5 kr.
Regneark: 5 kr.
Antivirus: 5 kr.
Spil: Fri adgang til alle MS spil 100 kr.
Regnskabsprogram: 1.500 kr.
SQL Database 1.500 kr.
Alle priser pr. måned selvfølgelig.

+ andre programmer efter behov.

Jeg siger ikke det er deres plan, kun at jeg frygter det.
Kommentér indlæg
Hvis du vil skrive en kommentar til indlægget er det nødvendigt, at du er logget ind. Du kan logge ind eller oprette en ny brugerkonto her.
Mortimer Liebman
Mortimer Liebman er Windows® Consumer divisionschef, med ansvaret for Microsofts Windows forretning overfor forbrugere i Danmark. Han gæsteblogger på PC World om Windows 7.

Artikler af blogger
Seneste blogindlæg




Copyright © 1985-2012 IDG Danmark A/S | Brug af personoplysninger | Om IDG Danmark
PC World Danmark | Hørkær 18 | 2730 Herlev | Telefon: +45 77 300 300 | Telefax: +45 77 300 304
Aktuelle priser